Regulamin Szkolnego Konkursu Wiedzy Ekologicznej 2024
- Organizator konkursu – nauczyciel biologii: Danuta Lisowska
- Termin: 22 kwietnia 2024 r. (poniedziałek), lekcja pierwsza – godzina 8:00.
Termin konkursu zaplanowany w Dzień Ziemi – ma zwrócić uwagę uczniów na problemy zachodzące w środowisku naturalnym.
I. Cele konkursu:
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań biologicznych,
- zaspokajanie potrzeb uczniów w nabywaniu i pogłębianiu wiedzy biologicznej,
- kształtowanie wrażliwości ekologicznej oraz przekonania, że przyroda jest wartością wspólną a jej stan zależy od każdego z nas,
- zachęcanie do aktywnego współuczestniczenia w ochronie środowiska,
- poznanie form ochrony przyrody w Polsce (parki narodowe, rezerwaty, pomniki przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, rezerwaty biosfery, ochrona gatunkowa),
- nabywanie umiejętności rozpoznawania gatunków roślin i zwierząt objętych ochroną w Polsce,
- zainteresowanie uczniów światem przyrody, jego różnorodnością i zagrożeniami,
- rozwijanie pracy samokształceniowej, samodzielnego poszerzania wiedzy,
- zdobywania nowych umiejętności, rozwijanie wrażliwości ekologicznej,
- zrozumienie współzależności człowieka i środowiska przyrodniczego,
- wzbogacenie działań szkoły w zakresie pracy z uczniem zdolnym.
II . Zakres i tematyka:
Treści ekologiczne dotyczące:
- jakie tereny określa się: „Zielonymi płucami Polski”, „Zielonymi płucami Ziemi”?
- czym są pomniki przyrody?
- ilość parków narodowych w Polsce,
- które odpady są najczęściej segregowane ( papier, szkło, plastik)?
- symbole parków narodowych występujących w Polsce,
- daty świąt ekologicznych,
- odsetek oczyszczonych ścieków przemysłowych i komunalnych w stosunku do ścieków wytworzonych w Polsce w okresie od 2010 r. do 2023 r.
- przykłady biocenoz sztucznych i naturalnych,
- przykłady związków niszczących warstwę ozonową;
- przykłady roślin bobowatych wykorzystywanych w karmieniu zwierząt,
- rozpoznawanie pszczoły, trzmiela, szerszenia i osy,
- cechy populacji biologicznej: rozmieszczenie (przykłady rozmieszczenia skupiskowego, losowego, równomiernego),
- znajomość znaków ekologicznych (symbole ekologiczne),
- zależności pokarmowe w różnych środowiskach,
- antagonistyczne formy współżycia organizmów (pasożytnictwo, drapieżnictwo, konkurencja) i nieantagonistyczne formy współżycia organizmów (mutualizm obligatoryjny, mutualizm fakultatywny, komensalizm),
- rozróżnianie dodatniego i ujemnego sprzężenia zwrotnego w regulacji liczebności w układzie: drapieżnik – ofiara,
- znajomość pojęć oraz odpowiednich przykładów: mimetyzm, mimikra, autotomia,
- forma współżycia pomiędzy roślinami epifitycznymi a drzewami,
- znajomość pojęć: biocenoza, biotop i ekosystem,
- źródła zanieczyszczeń powietrza ( przyczyny kwaśnego deszczu),
- umiejętność zakwalifikowania podanych gatunków do: producentów, fitoplanktonu lub destruentów,
- przyczyny i skutki eutrofizacji jezior,
- przyczyny i skutki globalnego ocieplenia klimatu,
- czas biodegradacji odpadów: folia, papier aluminium,,
- znajomość pojęć: restytucja, reintrodukcja, rekultywacja,
- umiejętność wskazania przykładów zasobów przyrody: niewyczerpywalnych, wyczerpywalnych nieodnawialnych, wyczerpywalnych odnawialnych.
III. Organizacja konkursu:
Konkurs składa się z jednego etapu, składa się z 30 zadań zamkniętych jednokrotnego wyboru, trwa 30 minut.
Konkurs rozpoczyna się o godzinie 8:00 w dniu 22 kwietnia 2024 r.
Udział mogą wziąć wszyscy uczniowie Dolnośląskiego Zespołu Szkół w Karpaczu.
Termin zgłoszenia uczniów do konkursu upływa dnia 18.04.2024 r.
Uczeń, który wykaże chęć udziału w konkursie, zgłasza ten fakt nauczycielowi biologii ( dopuszczalna możliwość zgłoszenia za pomocą wiadomości przesłanej przez dziennik elektroniczny).
IV. Wyniki i nagrody:
Uczestnicy będą odpowiadać na pytania i przenosić odpowiedzi do Karty odpowiedzi.. Do zadań będą wskazane trzy odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. Za każdą prawidłową odpowiedź uczestnik otrzymuje 1 punkt. Zwycięzcami konkursu zostają osoby, które uzyskają największą liczbę punktów. Zajmą one kolejno 1,2 i 3 miejsce w zależności od liczby uzyskanych punktów. Zdobyte punkty będą stanowiły podstawę wystawienia ocen z biologii zgodnie z kryteriami: • celujący = 28 – 30 • bardzo dobry = 23 – 27 • dobry = 20 – 22
V. Rozstrzygnięcie konkursu odbędzie się na podstawie zdobytych punktów, które pozwolą wyłonić laureatów I, II, III miejsca – trzy najwyżej punktowane wyniki.
Ogłoszenie wyników Szkolnego Konkursu Wiedzy Ekologicznej nastąpi w ciągu tygodnia od przeprowadzenia konkursu.
Podsumowanie konkursu będzie zamieszczone na stronie internetowej szkoły.
Laureaci otrzymują oceny z biologii zgodnie z ustalonymi kryteriami uwzględnionymi w Regulaminie Szkolnego Konkursu Wiedzy Ekologicznej lub pochwałę w przypadku, gdy uczestnik nie realizuje nauki z tego przedmiotu.
VI. Proponowana literatura:
- https://naszesmieci.mos.gov.pl/jak-segregowac
- https://zpppn.pl/
- https://www.ekoportal.gov.pl/dane-o-srodowisku/polskie-parki-narodowe
- https://irme.pl/polecamy/kalendarz-ekologiczny/
- https://zpe.gov.pl/a/przeczytaj/DySswRid1